Ezért térünk vissza minden karácsonykor ugyanazokhoz a filmekhez
Az ünnep hangulatához azonban nemcsak az ízek és az illatok tartoznak hozzá, hanem egy másik meghatározó élmény is: a karácsonyi tévéműsorok világa. 2025-12-26 18:12:00
Gyerekkori emlékeinkben gyakran előbb jelennek meg a csillogó szaloncukrok és a nagymama bejglijének illata, mint a karácsonyfa legszebb díszei – írja az Index.
Az ünnep hangulatához azonban nemcsak az ízek és az illatok tartoznak hozzá, hanem egy másik meghatározó élmény is: a karácsonyi tévéműsorok világa.
Aczél Petra kommunikációkutató, a Széchenyi István Egyetem professzora szerint a televízió és a karácsony kapcsolata egészen a médium korai korszakáig nyúlik vissza. Európában és az Egyesült Államokban már több mint száz éve megjelentek az ünnephez kötődő műsorok, amelyek a 20. század közepére váltak igazán tömegessé. Magyarországon az 1950-es évek végén, a rendszeres tévéadás elindulásával az ünnepi programok már kezdettől kiemelt szerepet kaptak.
A professzor szerint ma is létezik a „karácsonyi tévézés” jelensége, még ha egyre inkább helytállóbb lenne „karácsonyi streamingről” beszélni. Ennek oka, hogy a karácsony maga is egy újra és újra elmesélt történet – ahogyan a média is rendre visszanyúl a jól ismert, szeretett tartalmakhoz.
Erre jó példa a Reszkessetek, betörők!, amelyet Magyarországon 1994-ben mutattak be, és még 2024-ben is az egyik legnézettebb ünnepi film volt. Az állandó ismétlés nem unalmat, hanem biztonságérzetet ad: a nézők tudatosan keresik ezeket az alkotásokat. Az Igazából szerelem sok családban mára kihagyhatatlan karácsonyi programmá vált, függetlenül attól, hányszor látták már.
Aczél Petra szerint mindez az ősi történetmesélés logikájára épül. Ahogyan gyerekként újra és újra ugyanazt a mesét kérjük, mert ismerős érzéseket és hangulatokat idéz fel, úgy térünk vissza felnőttként is ezekhez a régi-új karácsonyi filmekhez.
Nyitókép: Pixabay